onsdag 3 mars 2010

Someday we gonna dance with those lions.

Hej bloggen, det är dags för ett snabbt inlägg. Som blev ganska långt.

Idag har jag sovit bort halva dagen, som vanligt, oansvarig och noll självdisciplin, men jag är den jag är och jag har kommit fram till att jag trivs med den jag är. Men det funkade inte att dra täcket över huvudet, det blev en orolig sömn i lite mer än en timme från det att klockan ringde vid nio, och ännu lite till när den ringe vid tio - men det gav bara en rastlös obehaglig sömn. Slutligen gick jag upp, vid elva, motvilligt. Jag ville bara somna om, glömma allt jag hade att göra. Men det funkar inte så.

Efter att ha ätit frukost med farsan och Farmor som var här idag, åkte jag och farsan till Konsum, och köpte lite mjölk och annat behövligt, och jag köpte tentagodis och energidryck.

Det är ännu en dålig vana jag införskaffat mig. Kaffet biter knappt längre, det enda som hjälper är energidryck, så sen i Söndags (då jag var trött och bakfull) har jag druckit energidryck dagligen.

"Du vet vad morsan säger om sånt där." - Jag vet farsan, men jag är 19, det är mitt val. Men det är inte bra att bli beroende av sånt,ska skära ner på det, har jag lovat mig själv.

Mitt liv är ohälsosamt men rätt härligt, jag bor hemma, lever på pasta, är uppe hela nätterna, sover halva dagen, häller i mig kaffe och engeridryck för att hålla mig igång. Tur att jag inte röker och snusar, det vore den sista touchen på mitt ohälsosamma liv, som såsmåningom kommer att ta död på mig. Omotiverad att förändras, jag skjuter fram det som vanligt - jag tar det när jag böjrar få ölmage och panikångest över min kropp.

Jag och syrran pratade om pasta innan idag, ett ganska underhållande samtal(skämtsamt, observera det).

Det började med att ajg frågade vad hon letade efter, hon svarade "Pasta". "Mat alltså", sa jag. "Ja vad annars ska man leva på?"

Därefter konstaterade jag att man måste ha ketchup med, så får man lite grönsaker å får i sig lite vitaminer och sånt, och kanske lite köttubullar till pastan, så får man lite protein med, inte bara kolhydrater, så har man nästan täckt hela kostcirklen. Fast godis borde lätt vara med i kostcirklen.

Men jag är ingen idiot, jag fattar att livet jag lever är ohälsosamt, och det är inte så skönt som det kan verka - ibland är det otroligt skönt och jag hade inte bytt ut det mot nåt. För i efterhand kan man se tillbaka på en lättsam tid, när man var ung och dum och bara tog det lugnt, åt lite för onyttigt och drack lite för mycket. Jag vill bara fånga dagen, tar konsekvenserna sen.

Jag är trött på strävandet efter det perfekta livet, "platt tv, platt mage platt allt" - som promoe sjunger - man ska hålla sig smal och hälsosam, träna samtidigt som man ska orka utbilda sig och göra karriär (kärriärfixeringen är total. Morsan till exempel verkar ha lite panik och har frågat åmtminstonde två-tre gånger när jag ska börja på journalistprogrammet. Skynda, skynda, skynda ut i arbetslivet, gör karriär, gift dig och skaffa skitungar...). Man ska hinna allt detta, ha ett socialt liv och gärna fru och barn innan man fyllt trettio. Hela ens liv kretsar till slut runt sitt perfekta liv, runt sitt jobb, runt produktiviteten. Man måste hinna allt det där.

Det är totalt bull, om ni frågar mig, jag äter hellre ohälsosamt, liver ett slarvigt oordnat liv, klarar mig precis och är lycklig - än att ständigt stressa, ständigt ha denna besatthet med det perfekta, balanserade livet. Det finns inte, det är omöjligt att göra allt det där, och vara lycklig och fri från ångest. Man kan nog aldrig vara fri från ångest. Det kommer och går, det är en del av livet, man kan inte bara vara lycklig, men man får göra så gott man kan.


Det medföljer mycket skit med att vara en omotiverad slacker som mig - mycket ångest, men sånt är livet, man får kämpa vidare, men livet kan vara rätt härligt ändå! När man tänker efter. Nu måste jag skriva tenta, antagligen tills sent ikväll. Ingen tid att bara ta det lugnt och njuta av en vacker solig dag här inte.



Dagens låt är lite genrebrytande, från det jag brukar lyssna på, men sjuukt bra:


Flipsyde- Happy Birthday




Först tänkte jag att dagens låt skulle vara Flipsyde- Someday, men Happy Birthday är så jäkla fin.

Jag börjar bli allt mer öppen för olika genres av musik, även de som tillhör en komersiellt präglad musikindustri. Oh well

2 kommentarer:

Erika sa...

Jag förstår dig på ett sätt. Det gör jag verkligen!! Tänk att kolla tillbaka och skratta åt sig själv, typ "haha jag rostade fiskpinnar i brödrosten för mer hade jag inte råd med", men då är det ju till att man har en karriär när man väl kollar tillbaka :p

Hahaha jag börjar bli kaffeberoende :( har druckit två koppar idag...

erika igeen sa...

och svar: jomen pappa åker så tidigt så jag får aldrig skjuts annars :p fått det typ 3 gånger i år