fredag 17 september 2010

Times they are-a-changin'...

Hej på er,

Tänkte att jag skulle skriva ett helt meningslöst inlägg om... Ingeting. Jag skriver lite för sakens skull, liksom. Det händer inte så värst mycket i mitt liv längre, jag har blivit en lite annorlunda människa, numera. Trots mitt ganska pubertala utbrott häromdagen (att be etablissemanget dra åt helvete kan knappast betraktas som moget beteende) så känner jag faktiskt att jag är på god väg att mogna. Men situationen jag är i nu är en där jag är fast mellan tonåring och vuxen och vet inte riktigt vad jag är. Ung är jag fortfarande i alla fall!

Jag har inte festat på vad som känns som evigheter, men jag har trots allt bara spenderat två helger nykter, men kommer att ha min tredje denna helgen. Jag ska ingenstans ikväll, och imorgon kväll ska jag på kalas för min kusin som fyller arton! Så det blir inget party, möjligtvis om jag inte krävs att köra så tar jag något med alkohol i, men jag ämnar inte att bli full. I så fall dricker jag för att det är gott och för att jag känner för det. Men jag känner inte för att dricka sprit, längre. Åtminstone inte supandet - dricka för att bli full.

Jag har faktiskt funderat på att, efter att jag fyllt tjugo, köpa hem whiskey och försöka uppskatta denna dryck. Jag har druckit whiskey förr, men då har det varit i fel syfte. Nu vill jag bekanta mig med den, försöka känna smakerna man läser om. Jag kommer att börja, i mångas syften, i fel ände. Jag kommer inte att köpa någon rökig irländsk single malt. Det tror jag inte är rätt väg. Dessutom är jag för snål, "riktig" whiskey (enligt finsmakarna) är asdyr.

Jag kommer att nog att köpa märket som fått en något klichéartad rock-n-roll-stämpel, nämligen Jack Daniels. Som förövrigt inte är bourbon, som många misstar det för, utan Tennessee-whiskey. Skillnaden tycks va att surmäsken (?, översättning av sour mash) filtreras genom kol från lönn. Äkta bourbon ska dessutom komma från Bourbon County, Kentucky! En äkta amerikansk bourbon vore Jim Bean, till exempel. Men något i den stilen vore nog en bra start. Kanske till en början utblandad med cola, men helst inte. Vill ju lära mig dricka det som det är, oavsett hur lång tid det tar! Sen kanske nån kanadensare, typ Black Label eller Seven Crown?

Jag spenderade en sömnlös natt med att lyssna på Bob Dylan och John Fogerty och läsa om whiskey. Det var faktiskt ganska mysigt. Och så samlade jag på mig lite kunskaper om det med, men studierna gick det tyvärr lite sämre med. Men så länge jag fixar tentan och helst får bra betyg på den, så är det lugnt! Det finns mer i livet än studier och arbete, right? Man måste kunna njuta av livet med, och ibland är det att ströva runt om nätterna och fundera tycker jag. Den som lever sina liv nio till fem (eller åtta till fem, här i Sverige?) lever inte till fullo. Ibland måste man kunna ta nattliga promenader, eller bara sitta uppe och filosofera!

Och det är trots allt så att jag hellre stannar hemma och tar det lugnt än att dra ut. Jag drar gärna till biljard och tar en öl (eller grogg får det bli, numera) pratar och lyssnar på härlig rock! Men jag tycker förfestande och utgång till nattklubbar där man känner sig så fruktansvärt malplacerad (eller åtminstone jag) är så otroligt överskattad. Så nu ska jag satsa på det jag tycker om, jag kommer säkert att bli ännu mer asocial än vad jag redan är, men även finna vilka som är mina riktiga vänner, för få har ifrågasatt min frånvaro de senaste helgerna.

Träffade Macke och Jouni på stan idag, som berättade om deras äventyr de senaste helgerna, där de båda blivit lite för fulla. Jag bara skrattade och kallade dem fyllon, som brukligt. Men denna gången utan att själv vara det! Ingen av dem skickade och frågade fall jag ville med och inte ikväll heller, då de skulle ut, vilket är trist, men å andra sidan ville jag inte så strunt samma.

Muffe vet jag inte vad han sysslar med, han jobbar i veckorna med att terrorisera hederligt folk på telefon (telefonförsäljare) och är väl med regeringen på helgerna. Ja, alltså, Elin. Så vårt gäng är lite splittrat. Jenny vet jag inte riktigt vad hon gör heller, men hon har åtminstone efterfrågat min tjugoårsfest, som kommer att hållas i Oktober istället. Har preliminär-bokat en lokal den 15:e. Men det betyder bara att hon kommer ringa veckan innan eller i början av den veckan och fråga fall jag vill ha den, och jag kommer att bekräfta det. Då ska jag dricka och ha roligt, men fram tills dess vet jag inte om jag har nån större lust, faktiskt. Kanske nån gång, men knappast mycket och ofta som innan.

Jag vill dra mig tillbaka lite, och vill finna tid att läsa mina biografier och bara ta det lugnt. (Men inte för lugnt, jag vill inte bli försoffad.. Jag måste träna flitigt och komma igång igen!)

Men jag har så hemskt mycket att läsa hela tiden, så det har inte blivit. På tal om det kanske jag ska lägga mig en stund nu och läsa i White Line Feaver, sen börjar det säkert nåt bra på teve om en stund! Fast det visar sig att det inte går nåt bra på TV. Kanske kör jag igång en film sen istället.

Tills nästa inlägg; ha det bra, njut av livet och:

PS. Vilket jäkla långt inlägg det blev för att vara ett inlägg om ingeting? Ds.

Inga kommentarer: