måndag 13 september 2010

Svimfärdig och illamående..

Okej!! Detta är fan inte normalt. (Idag använder jag dubbel utropstecken, vilket jag aldrig gör annars i princip, så illa är det.)

Jag var på gymmet idag. Det var väl ganska duktigt av mig, att äntligen släpa mitt lata arsle dit. Jag laddade upp med en ordentlig protein-shake, kanske lite för ordentlig. Den bestod av säkert en halvliter fil (det såg inte så mycket ut i mixerglaset), två bananer, proteinpuvler och flingor. Det var väldigt mättande. Sen jäste jag likt en bulle i teve-soffan ett slag samt ett tag framför datorn.

Men det är inte poängen, alls. När jag kom till gymmet, började jag med att värma upp, som man bör. Jag sprang i fem minuter, men det räckte för att jag skulle bli totalt färdig, eftersom mina luftrör täpptes igen och på grund av att jag inte fick den mängd syre som kroppen ville ha, blev jag snabbt trött. Därefter vilade jag kort, men fortsatte sen med att gymma i närmare en timme (45-50 minuter). Dock så plågades jag av hosta (min hals har varit irriterad senaste tiden) och senare även av illamående. Jag bet mig själv i läppen, men kom till insikt med att jag var tvungen att avbryta innan jag var klar med hela programmet, eftersom jag inte mådde bra. Det är illa! Riktigt jävla illa.

Jag måste bryta den onda spiral, som tagit mig längre och längre nedåt, på grund av för många besvärande tankar, för detta duger inte. Jag är så ur form att det knappt är mänskligt. Därför måste jag:

1) Sluta röka. Jag har ständigt förnekat det för mig själv och inte sett mig själv som rökare på väldigt länge, men samtidigt fallit tillbaka i gamla vanor, som jag på ett eller annat sätt rättfärdigat för mig själv och dolt så gott det går. Det håller inte längre. Jag märker nu vad det gör med mig. Fy fan för rökning, säger jag bara.

2) Minska drickandet. Jag har festat varje helg, med undantag, faktiskt, för de senaste två helgerna. Jag har därför även kunnat rättfärdiga rökningen genom att säga att jag feströker. Men när man feströker varje helg och ofta ett helt paket på en kväll är bara en illusion av att man har kontroll. Min tjugoårsfest får bli undantaget för drickandet, men tills dess och efter det vill jag drastiskt minska mitt intag av alkoholhaltig dryck. Lite jobbigt att man snart får handla på systemet! Haha.

3) Träna. Imorgon ska jag plåga mig själv igen. Jag ska fortsätta tills kroppen vänjer sig och får tillbaka orken för då är det inte längre plågsamt. Sen blir det lätt ett hälsosamt beroende, eftersom man känner sig förslappad om man INTE tränar tre gånger i veckan, som jag gjorde i somras (innan den nedåtgående spiralen började urarta nedåt).


Har förövrigt haft allergi hela mitt liv, som under en period blev värre och blev till nån sorts astma-liknande sjukdom (men jag tror inte jag hade det, eller så blev det bara bättre). Hur som helst hade jag inhalator och mycket allergimedicin för att pollenhalterna var mycket högre i Texas. Jag har länge haft det jobbigt med träning, eftersom mina luftrör känns som de dras ihop till sugrörs-storlek á la astma-symptom. Detta har bara blivit värre och senaste veckan har jag haft hosta och irritation. Detta blev droppen. Jag misstänker att jag har ansträngningsastma, även om jag inte kollat upp det, vilket jag kanske borde. Men nu känns det som det kan avfärdas som självvållad idioti. Jag har kunnat träna upp min kondition relativt väl, men det tar ganska lång tid för mig. Att träna kondis känns genast mycket tyngre.

Jag ska till att börja med fortsätta att träna på gym och sen även på konditionen. Att börja simma igen vore skönt, jag saknar faktiskt det. Det är avkopplande på något vis och jag har alltid varit smidigare (och snabbare för den delen) i vattnet än på land. Men att åta sig det direkt är väl lite för mycket på en gång. Jag börjar me dessa tre ganska enkla stegen - som kan bli nog så tuffa ändå. Att äta regelbundet är jag också dålig på, men det brukar komma naturligt när man tränar. Man blir sjukt hungrig hela tiden då! Att äta lite bättre kan tillkomma sen med, kanske.

Ganska ambitiösa tankar, jag vet. Så därför håller jag mig till mina tre grundläggande steg först.

6 kommentarer:

Natta sa...

du får jogga med mig, där blir det inget fuskande minsann ;)

Unknown sa...

Synd bara att du bor långt ut i ödemarken ;) Lite långt att ta sig för att ut å kuta :P

Natta sa...

hahaha, men jag åker ju genom kristianstad varje dag ;)

Unknown sa...

Men jag kanske är sneaky och undviker dig? (A)

Eriiiiiiika sa...

Oj, låter illa :S kämpa på, men ta inte i för mycket i början bara!

n sa...

haha, försöka går ju! är det bara för att du inte orkar med i mitt tempo? ;)