lördag 13 februari 2010

Det finns ingeting här för oss.

Hej gott folk som kanske kan tänkas läsa detta! Jag vet inte hur många som läser min blogg, antalet kommentarer antyder att det bara är ett fåtal!

Gårdagen var tråkig, det blev en filmkväll som förutspått, men med mig själv. Jag fick inte ha filmkväll här, vilket innebar att planerna eliminerades och vi kom inte på något att göra.

Gårdagen spenderades med pluggande, en snabbvisit på vårdcentralen för principens skull - och för att konstatera att mina utslag som jag haft (på armar, hals och öron) har blivit bättre av salvorna jag fått. Detta hade jag naturligtvis kunnat konstatera själv, så undersköterskans "kompetens" behövdes knappast för det (hon var inte ens insatt riktigt i vad jag hade haft, det var en annan sköterska än hon undersökte mig).

Sen fräste jag in till staden för att repa en stund med Macke och Mucki - som har som projektarbete att Macke ska lära Mucki att spela. Det gick väl... Sådär. Det blev ganska mycket flum, vilket kan vara kul, men macke blev uttråkad för att bara en av gitarrerna funkade i lokalen och började leka med knappar, medan jag frenetiskt försökte hålla takten till en taktlös gitarrist som behövde lite mer träning. Och så spelade jag och Macke lite tillsammans, han tyckte jag blivit bra på dubbelbas! (WOHOO!)

Mitt set låter dock inte lika rent som det elektroniska som fanns på lokalen, så det kan varit det som gjort det också, men å andra sidan lät cymbalerna på det elektroniska settet konstigt, vilket var störigt. Och "hi-haten" (plastbiten) funkade inte ens, vilket var störigt.

Men nog om det, därefter ringde jag Muffe, klockan var då fyra. Vi försökte komma på nåt annat att göra än filmkväll, men misslyckades, och på grund av vår passiva natur blev det inte något av det alls. Ibland hyllar jag vårt kompisgängs spontanitet och oförmåga att planera, men ibland vill man hitta på något och hamnar i situationen där man inte vet vad man ska göra och eftersom man inte har nåt planerat blir det oftast nåt av följande (i den ordning det vanligast blir):

1) Öl på biljard / utgång, supa och dra på nattklubbar.
2)Filmkväll
3) Sitta omkring och inte veta vad vi ska göra, snacka, fördriva tiden med tv-spel och gamla avsnitt av How I Met Your MOther, eller någon film.



Vilket får mig att tänka på Ebba Grön-texten från låten We're Only In It For The Drugs (jag hade ett punk-återfall i veckan):

Det finns inget att göra i den här trista förorten
"Det finns ingenting här för oss
nä ursäkta jag överdrev litegrann
vi kan ju knarka supa och slåss
så har det alltid varit här ute
ingen jävel har brytt sig om oss
man ska va som en zombie
va nöjd med sin lott å aldrig fråga om nått
[...]
Men det finns ju diskotek förstås
och det finns massor av annat skit
där kan vi häcka bäst fan vi vill
men i huvet står det still
där kan vi gå som zombies
medan muzaken spyr floder av skit
där kan vi sluta tänka
så får dom som dom vill!"




Byter man ut förort mot småstad har vi exakt situationen i Kristianstad. En sömnig småstad, utan nånting att göra - mer än att supa på helgerna. Total tristess. Vilket gjorde att denna låten hade stor betydelse för mig under min punk-period. Jag tog texten och redigerade den lite i mitt huvud och fick den att handla om tristessen i vår döda småstad - en längtan efter händelse, efter förändring.


Hur som helst så fördrev jag tiden med att spela playstation, något jag inte gjort på jättelänge. Jag har inga roliga spel, och jag kände för att spela nåt skjutspel (kanske på grund av den brutala thrash/death metal jag lyssnade på, som fick mig på humör för våldsamma spel). Jag önskar att jag hade ett XBOX som alla andra, med massa roliga spel. Som Left4Dead, det verkar kul!

Men det har jag inte pengar till. Eller jo, där var jag inte helt ärlig. För pengar har jag, men jag spenderar nog mina besparningar på något bättre, eller sparar dem till jag flyttar ut (eller blir utsparkad, vilket som kommer först?). Vilket får mig att tänka på en sak. Jag undrar hur länge jag kan bo hemma. Jag fyller tjugo till hösten, kanske borde jag flytta ut?

Jag besväras dock av en trygghetsmani, att flyta ner till Lund innebär att jag flyttar ifrån alla vänner (och folk man känner), vilket känns väldigt tråkigt. Jag har funderat på att se om det finns lägenheter i Hörby, som är 40 minuter från Kristianstad, och lika långt till Lund - vilket ändå halverar min pendlingstid.

Men jag vet inte. Nu bara skriver jag en massa tankar och tappar totalt den röda tråden i blogginlägget, jag kastar bort den röda tråden och nystar upp hela inlägget med mina tankar. Dispositionen är död. Mina tankar flödar.


För att återgå till det egentliga ämnet- som jag tänkte skriva om (tillsammans med gårdagens brist på händelser):

Idag kommer jag antagligen att städa, lyssna på tung musik, och kanske plugga det jag fortfarande inte läst. För i veckan tillkommer mer litteratur, och en analysuppgift som måste påbörjas. Vad som sker ikväll vet jag som vanligt inte.

Ibland känns allt så meningslöst.

3 kommentarer:

Annica sa...

Ibland är det bara skönt att skriva ner tankar, det var oftast det jag gjorde när jag hade min blogg.

Unknown sa...

Annica: Aa det är väl främsta anledningen till att jag bloggar, det är som terapi - ibland måste man skriva av sig / prata ut ^^

Blondie sa...

svar: Angel's delight, annordnat "love party" i nya lokalen med plats för 800 pers :p

Herrejäklar vilket inlägg...jag ska börja läsa det nu!