torsdag 26 augusti 2010

...And i watch the sun go down over an empty street, but no one of us sleeps tonight.

Jag borde sova. Jag vet. Klockan är halv två och jag har redan sagt godnatt. Men här sitter jag, ändå, med en motvilja att sova. (Lycka till att komma upp före lunch imorgon?) Så jag skriver lite istället!

Idag, eller igår, eftersom jag lämnade Malmö kvart i tolv, så har jag varit och sett Adept och The Haunted med Turbo, samt Oliver och hans vänner.. Uhm. Skatekillen och hans tjej, som senare stack? (Jag minns inte vad de hette, tur att de antagligen inte kommer att läsa detta. Sorry skatekillen!)

Sen försvann han med, på grund av att han hade flickvän. Så funkar det, haha. Till en början trodde vi Adept hade ställt in på grund av hårda vindar (låter jättemesigt!), men det visade sig att de flyttat spelningen en timme framåt och till scenen på Stortorget. Så vi segade lite till, vi hade redan gått runt i en timme, samt ätit lite på Burger King och glott på folk. Så efter att ha tråkat (men haft rättså roligt för att ha haft tråkigt?!) gick vi till Stortorget för att äntligen se Adept! Jag hade ont i nacken redan innan konserten men jag har svårt att stå still vid en konsert så efter ett tag så gick vi fram till Moshpiten (fast vi vågade inte kasta oss in i pit:en, eftersom vi nog blivit skadade av galningarna däri!). Vi stod precis vid kanten till cirkeln, och headbangade och nöjde oss med det.

Sångaren i Adept efterlyste Wall of Death, men fick en Circlepit, för jag tror inte någon ordentlig Wall utfördes, men det blev jävligt mycket röj. (Eller som jag utbrast då jag såg piten: "Hardcore!!").

Dessutom är jag ganska säker på att Wall of Death är förbjuden i USA på grund av allvarliga skador och till och med dödsfall. Men jag har ingen källa som bekräftar detta, förutom Urban Dictionary , vars trovärdighet är som med Wikipedia. Vem som helst kan uppdatera så man får passa sig. Vet åtminstonde att det fortfarande praktiseras inom metal och hardcore scenen, genom en snabb sökning på You Tube. Åh vad jag älskar informations-samhället vi lever i, ett par klick så hittar man allt man vill på nätet!

För er som inte vet vad det är, så delar vettvillingar i publiken in sig åt två håll, i två led, eller väggar. Och sedan, då de får tecken, eller då låten börjar komma igång med smattrande dubbelbas och snabba riff, helst. Jag tror, men är inte helt säker, men jag tror Wall of Death skapades eller åtminstonde populäriserades av death metal bandet Lamb Of God, under låten Black Label. Så ni ska få se ett exempel, med just LoG- Black Label, kolla:



Galet!

Hur som helst, vi nöjde oss med att headbanga lite, vilket gav mig rejält med nackont, och senare, under The Haunted - jävligt tung deathmetal från Göteborg! - så stod jag mestadels still. Men kunde inte stå still då en kille drog med Turbo och började headbanga galet mycket och jag bjöds in att joina- och självklart hängde jag på och drog på mig ytterliga nackont. Helt klart värt det.

Lite tråkigt att The Haunted gjorde narr av Adept,som spelade före dem. Trots att Adept typ hypade The Haunted, genom att säga något i stil med "Vilka ska se The Haunted? The fucking Haunted!". De var nog fans. Känslorna var inte besvarade av killarna i The Haunted då sångaren löjliggjorde dem och kallade dem något i stil med (obs parafras, inte exakt citat) "[Töntar?] som leker rockstjärna", samt falska.

Frågar ni mig så gör jag inte så stor skillnad på dem, men klart att en metalpurist från ett death metal-band inte kan erkänna ett band som Adept? Tyvärr. Jag bara älskar tung musik, oavsett genre och totalt älskar dubbelbas. Vid The Haunted kände man verkligen varje slag med pedalen mot bastrumman i kroppen, som tillsammans med bas och gitarr skapade en sensation som en våg av ljud som slog mot en. Det var häftigt. Det kändes synd att vara så stillastående faktiskt. Det är även synd att jag på nåt sätt låter så nördig när jag beskriver konserterna? Nåja.

Två timmars tung musik med growl och dubbelpedal (love it!) och rejält med nackont. Behöver jag säga mer, klart jag är helnöjd med kvällen! Rejält med trevligt. Så jag avslutar nog med att säga:

Inga kommentarer: