tisdag 26 oktober 2010

To the merry-go-round and round...

Hej på er.


Idag blir det ett negativt inlägg. Eller ett fundersamt inlägg.. Jag funderar på ifall jag är på väg längs rätt väg i livet, nämligen.

Jag vet vart jag vill, lite grovt jag vill syssla med journalistik - helst nischat till musik, men jag är osäker på hur jag tar mig dit. Enda vägen dit är genom en helvetiskt massa studerande, men jag känner att min ork är helt slut.


Nog för att de första tio åren inte var speciellt ansträngande, men jag har trots allt gått i skolan sen jag var sex år gammal. Jag gjorde misstaget att gå direkt från gymnasiestudier till universitets studier, med en lång väg framför mig (först att skramla ihop lite högskolepoäng och sedan att söka in till journalistprogrammet).

Jag är inte helt säker på ifall detta är vägen jag vill ta i livet, det känns som en enda uppförsbacke som blir brantare och brantare. Jag är nog inte lycklig som det är nu. Dess motsats, olycklig, känns drastisk att säga. Men kanske är jag det?

Det och en del andra faktorer kan förklara helgens incident (en mycket misslyckad fest, låt oss lämna det vid det) och senaste tentans resultat - Icke Godkänt. Det ska inte vara så här påtvingat och påklistrat. Jag vill studera för att jag vill studera, inte för att jag MÅSTE och förväntas att göra det. Detta är något jag tagit upp många gånger tidigare, men denna gången är det värre än någonsin. Jag orkar inte mer...

Dessutom har en gammal kurskamrat, Micaela satt lite myror i huvudet på mig, eftersom hon anser att jag är galen som gått direkt från gymnasiet till att studera på universitet och att det inte är konstigt att jag är skoltrött. Det är fan sant. "Man kan inte plugga 20 år på raken - och göra det bra." skrev hon till mig. Hon föreslog att resa och jobba - och en utlandsresa vore precis vad jag behöver. Att komma bort ifrån allt och göra nåt annat än att plugga. Kanske läsa lite på egenhand ifall jag får lusten. Men endast ifall jag vill.


Även Natta har satt lite myror i huvudet på mig (känn inga skuldkänslor, det grundar sig egentligen i vad jag känner. Se det hellre som nåt positivt att jag kommit till bättre insikt med vad jag vill) med sitt snack om resande och volontärarbete och sånt hon tydligen ville hitta på efter gymnasiet. 


Så nu funderar jag på våren, hur jag ska göra och vad jag ska sysselsätta mig med. Ifall man eventuellt kan få ett jobb och riskerna med att hoppa av innan man vet fall man kan få ett. Men det får jag fundera mer på sen för nu ska jag äta.

2 kommentarer:

eeeeriiikaaa sa...

Klyschigt men jävligt sant - följ ditt hjärta

Natta sa...

För att försöka peppa dig lite så kan jag ju påstå att om du nu vill bli journalist är det säkert en bra merit att ha rest lite och att ha resvana, även om det är musik du vill inrikta dig på, och du är bara 20 Hence, det finns många år kvar till att plugga. Läs fristående kurser som du verkligen är intresserad av istället och se till att göra lite mer vad du vill. Skaffa deltidsjobb, jobba lite här och lite där där det behövs och ta första chans du får istället. Åk utomlands och jobba!
Så tänker jag mig mitt liv iaf :c