onsdag 21 april 2010

Övertrötthet och ett försök till ett strukturerat inlägg

Hej på er. Idag är jag sjukt trött och när jag är trött blir jag ganska.. Speciell. Flummig och barnslig, när jag är riktigt trött reduceras min mentala ålder till en ålder av tre år.

Symptom:
-Skriver fnittriga "mwhihihi"
-Överanvänder smileys som ":3, ^__^, O.o, .__., *___*" osv, det vill säga nördiga, tydligen emo-stämplade internetsmileys
-Använder siffror istället för bokstäver, ex H3H3
-Säger ibland osammanhängande, konstiga saker, samt skrattar åt mig själv
bli

samt i verligheten blir jag störigt flummig, minns eftermiddagarna då man fortarande gick på gymnasiet, på trötta och uttråkade eftermiddagar då man bara ville hem. Då kunde jag hoppa runt som ett dampbarn på amfetamin och peta på folk, skratta åt allt och plåga alla i min vardag, för att jag var trött och flummig och hade överkonsumerat kaffe.

Usch vad trött jag är. Har inte skrivit blogg på så länge att jag knappt längre minns hur man gör, dispositionen går åt helvete och den röda tråden klipps av lite mitt i allt ihopa, och nystas ihop till ett trassligt garn av tankar och så. Nej nu ska jag fokusera, kör ett kronologiskt upplägg, kan inte gå fel. Börjar på morgonen och slutar på nu, ikväll. Försöker att hålla samman inlägget.

Anledningen till att jag är så trött är nämligen att jag gick upp klockan sju. Eller nej, jag satte klockan på (tio i) sju, men snoozade en halvtimme. Som vanligt sov jag för lite, för att min dygnsrytm inte är anpassad till övriga världen, som går upp i tid och går till sina jobb och sina plugg, själv så har man föreläsningar två gånger i veckan och sover till tolv de flesta dagar i veckan för att man ofta har föreläsning på eftermiddagen. Ibland har jag föreläsningar klockan tio och tar mig upp vid halv åtta. Så har det varit nu de senaste månaderna av mitt liv.

Nu har jag inte ens föreläsningar. Så varför gick jag då upp så tidigt? JO för att jag måste göra lite efterforskningar till den B-uppsats jag ska skriva, samla ihop lite empiri (fint ord för massa fakta man knappt har läst och ska grunda uppsatsen på!).

Ska nämligen skriva en uppsats om moralpaniken om hårdrock på 198o-talet, närmare bestämt 1984, utifrån det som skrevs i pressen under veckorna före och efter det att W.A.S.P varit i Sverige och uppträtt, och det blev debatt om hårdrock på SVT:s Svar Direkt med den okunnigt kristet-konservativa moralkärringen Sivert Öholm. Till sin hjälp har han en uppskrämd fyrtiotalistpappa, hans små barn som inte kan vara mer än åtta och ett par intervjuer som alla samstämmer om att hårdrock är hemskt. Anders Tegnér, utgivare av musiktidningen Okej, får inte fram sin mening, utan blir totalt krossad - någon debatt är det då fan inte tal om.

Så idag har jag suttit nere i källaren på Universitetsbiblioteket i Lund och läst Aftonbladet och Expressen från -84 tills det bokstavligen snurrade i skallen på mig. Jag mådde till och med lite illa, efter att två timmars läsande, då jag blev av med artiklen jag höll på med och skrollade fram och tillbaka och försökte hitta den, irritationen steg på grund av någon högljudd människa och att jag inte kunde hitta artiklen, och orden som snurra förbi som en svart sörja fick mig att bokstavligen bli snurrig. Jag fick lite panik över den plötsliga yrseln och magkänslan, och plockade undan och skyndade mig ut därifrån. Så vid halv tre tog jag mig till rese och tog mig hem.

Sen när jag kom hem satt jag vid datorn i en timme, och därefter slängde jag i mig lite spaghetti och köttfärssås och gett mig ut och knackat dörr. Det är nämligen mitt nya deltidsjobb. Som jag redan känner skepsis inför, men förhoppningsvis går det bra i alla fall, lite extra cash sitter ju fint.

Och.. Nu blev jag ottroligt trött igen. Gäsp. Klockan är bara halv tio, så här dags brukar jag vara hur pigg som helst.

Ja, men sen har jag inte gjort så mycket, jag har flummit vid datorn nu i någon timme, men nu dalar mitt humör, snart kommer jag övergå från flummigt dampbarn på amfetamin till zombie med pms eller något. Inte för att jag är av det kvinnliga könet. Men ni förstår nog min liknelse. Nu orkar jag inte skriva mer. Det var allt för mig. Jag kanske inte hinner skriva på ett tag nu, har mycket med uppsatsen, deltidsjobbet och det sociala livet som man ska kunna bolla som någon akrobat.

Men det går säkert bra, ska bara komma igång ordentligt med min uppsats nu, sen är det bara att köra till slutet av maj! Med avbrott för helg, valborg, sen fet fest när Erika kommer till Skåne hoppas jag!!

1 kommentar:

EREJKA sa...

JA FETE FEST (det var det enda jag orkade läsa idag (a) )

PUSS