måndag 18 juni 2012

Dag 3 del ett.

När tredje dagen grydde var vi lite sletna. Som vanligt. Varje morgon var man sleten, varje kväll åtminstone smålullig trots tidigare nämnda slitage - vissa kvällar rent av as kalas, men det var egentligen bara första kvällen som jag var så hemskt full... Vi hade inte druckit så mycket på Torsdagen på grund av att alkohol inte kändes så jävla pepp de första timmarna av dagen, det var mest nån återställar-öl och nån på kvällen innan vi gick och lade oss tidigt. Eller ja, för att vara festival i alla fall.

Jag hade tänkt dra på Skyforger som första band den dagen, ett Lettiskt folkmetalband som jag misstog för ett vikingmetalband på grund av deras run-liknande logo, men som beskriver sig på sin hemsida som "Latvian Pagan Metal" och ligger närmre folkmetal som de beskrivs som på wiki. Men Macke bestämde sig för att dra hem och duscha, samt hämta nitbälte samt sina höga Nikes. Som han inte hämtade. Dock hämtade han med sig en viking samt ett fruntimmer några timmar senare i ösregnet. Muffe stack också hem, då han skulle byta bil till skåpbilen samt duscha och så vidare.

Folk har missat något: MAN DUSCHAR INTE PÅ FESTIVAL! Tricia gjorde åtminstonde halvt rätt då hon duschade sista dagen på campingen - inte hemma som vissa....

Hur som helst så jag och Tricia satt hela eftermiddagen i tältet och spelade kort, smådrack lite lugnt och lyssnade på regnets smattrande. Det gjorde inte så hemskt mycket då att jag missade Gamma Ray, de är jag inget big fan av. Inte heller Ugly Kid Joe eller Tygers of Pang Tang var värda att trotsa regnet helt ensam, då Tricia bara var på campet hade jag ingen att dra in på området med. Senare kom Macke med Julle, även kallad Vikingen på grund av att han har långt hår och skägg och avgudar Amon Amarth. Han kan vara redit brutal, speciellt när han äter och ger ifrån sig primitiva "Urghghurghhh.."-ljud. Han är awesome!

När regnet lugnat sig gick och vi fått i oss någon öl till gick vi till "marknaden" - stånden utanför området med smycken, kläder, merch, mat, skivor och allt vad man kan tänka sig. Efter några rundor stack Emelie och Julle igen, medan vi peppade men en öl och lite Motörhead-vin inför... Gissa vilka? Motörhead! Jag tror Muffe var tillbaka då, men när vi kom tillbaka hade han dissat oss för att sova i sin egen säng den jävlen! Festival-livet är för hårt för vissa...

Motörhead var galet bra! Måste nog säga att det var den absolut bästa konserten på Sweden Rock. Tyvärr var inte Mötley Crüe det, men det är trots allt episkt som in i helvetet att ha sett dem, naturligtvis!! Sabatons nationaldagsfirande kommer med nära, då jag var så jävla laddad och överpeppad och headbangade och skrålade med som en galning.  Då var jag dock lite småfull! Till Motörhead skrålades det inte mycket som det headbangades, men jag skrålade likväl till godingar som Ace of Spades, Killed By Death samt lite till R.A.M.O.N.E.S. Men framföralt headbangade jag som satan! Macke sa att de zoomade in när jag gick loss och visades på skärmen, vilket var rätt häftigt! Upplevde även att jävligt många vände sig mot mig och gjorde metal-hornen samt ville ha i hand med ett leende, så nåt måste jag fan gjort rätt! Som sagt så var det så jääävla bra. Kan inte understryka det tillräckligt.


Så när vi gick från Motörhead till närmsta öltält för att köpa vars en öl, för att sedan gå vidare mot Twisted Sister var vi fortfarande så jävla peppade. "Var redo för oss när vi kommer tillbaka för vi är peppade och vill öla" skrev Macke till Tricia och Muffe minns jag, innan Twisted Sister börajade. Så såg man Twisted Sister för andra gången. Dee Schnider som sade i en intervju att han inte ville bli en sådan som fortsatte tills man var gammal gubbe in i döden utan att göra plats åt de yngre, men blev tvingad av resten av bandet visade vart han skulle vara: På scen. Han är en så jävla bra frontman, med glimten i ögat, ständigt skämtande och inbjudande till publiken att till exempel skrika "fuck you" mot skyn. Sedan sa han, med ett snett leende "Well, at least it's not raining.... YET!", samt en hel del andra roliga, sarkastiska kommentarer och massvis, massvis med "fuck" och "fuck you". Hela Sweden Rock skrek "fuck you" till någon som de skypade med på någon iPad tror jag det var. Vi skrålade med i I Wanna Rock och We're Not gonna Take it och headbangade, trots att jag kände hur peppen ebbade ut och trötttheten smög sig på - så lika mycket headbanging blev det inte som till Motörhead.

...

Inga kommentarer: